12.12.07

Ayam tumis serai wangi


Ni lauk malam tadi...pas jalan2 kat umah Kak Mon , teruja lak nak try resepi dia ni..mmg sedap woo....anak2 jun suke. lenkali leh masak lagi. jom kita salin resepi dia..
1 ekor ayam-potong2
1 sudu teh serbuk kunyit
2 sudu teh garam
1 biji limau nipis-ambik jus
perap ayam ngan sume bahan ni selama 1 jam.
bahan kisar:-
3 biji bawang merah
5 ulas bawang putih
2 batang serai wangi
4 sudu makan cili kisar
6 sudu makan sos cili
2 sudu makan kicap mee
jus dari 1 biji limau nipis (or leh guna air asam jawa)
2 batang serai wangi-ambik bhg putih, hiris nipis
tepung serbaguna
minyak
panaskan minyak. salut ayam ngan tepung serbaguna, goreng hingga masak n garing. ketepikan.
kurangkan minyak, tumis bahan tumbuk hingga naik bau. masukkan serai, kicap, cili kisar n sos cili. biar naik minyak, masukkan ayam, gaul rata. masukkan jus limau n masak dalam 1 min, angkat.

6 comments:

Mat Gebu said...

Laaa...ini lauk projek waa minggu depan...manyak cepat kak jun sudah bikin dulu....waa selenderr lahh ini macammm!!!

Ummi said...

Mat, memang ini Jun manyak cepat punya buat kelijaa...tatak bole kejar pnyaa...Juunn, nnt nk tido letak tgn atas dahi pk lg byk2 ya..ummi cilok je nnt..boleh kan?

Jun :) said...

mat...akak x leh tangguh2 ar..dah bersusun resepi..salin sana sini sinun tp watnye..ntah bila woo...

ala ummi..
leh, nnti kalu rajin le ummi...ade masa malas tu, satu ape pon x wat..cr instant punyer gak..heee

Nina Suria said...

jun! ayam awak nampak gareng dan pekat.. emmm yummy

memang sah kalo mak mertua lalu bakang tak nampak, apalagi kalo mak mertua kassim selamat hikhikhikhik

Ah Mat, kalo nak terai resepi ni ko guna lak ayam kulok2(turkey) atau itik nila, pasti malatop.. kan jun kan *angkat kening ala ziana zain*

Mat Gebu said...

Kak mon ayam kulok2 tu kalau masak..ayooo lama nak habis, body dia besaq sama cam pakcik nie..ahakss..kak jun..pas nie kita masak itik peking pulak yeaa...sapa yg volunteer nak jadi itik kat sini..angkat tangan!!!...hahahaha

Bro Rozzan said...

Hmmm.. nampak sedap ayam ni jun. Boleh gak try next time. Kalau guna serai tu...mmg wangi.