11.6.08

Kole kacang

Ni satu lagi fav hbby n jun..selalu beli ni masa bula pose..dok teringat nak makan, cr la resepi ni..jumpe respi senang dr Che'iza kat MR. hmmm, mmg jd n sedap (even ni la 1st time jun wat). x d la lama sgt nak wat pon..cuma nak sabar sket j..hikks! ada yg panggey koleh kacang or mcm nama asal resepi ni, kole-kole kacang...x kesah la, apa ade pada nama, janji sedap beb..hahaha. jun copy j resepi ni dr MR...


Bahan-bahan ( 7-8 orang )

** 1 cwn santan pekat
* 1 cawan gula merah
* 2 sb gula pasir
* 1 cwn air
* beberapa helai daun pandan disimpul
2 cwn santan
1 cwn tepung kacang hijau
secubit garam

Cara-cara

Masak bahan ** sehingga menjadi tahi minyak. Apabila siap, ambil tahi minyak yg terhasil dan biarkan lebihan minyaknya dlm kuali.
Masak bahan bertanda* sehingga gula larut sejukkan dan ketepikan dulu.
Masukkan tepung kacang hijau, santan, garam dan air gula merah dlm satu bekas kacau hingga sebati.
Masukkan adunan tadi dlm kuali yg berisi lebihan minyak kelapa tadi.Selalu di kacau agar tak bergentel nanti. Masak hingga pekat, tuang adunan dlm bekas atau loyang.
Bila adunan sejuk bolehlah dipotong, terlebih dulu taburkan dgn tahi minyak... Siap...

7 comments:

fezah said...

salam Jun,
Lama dah rasa nak makan koleh kacang hijau ni tapi kat sini tak ada tepung kacang hijau (kena buat sendiri). Nak kena buat tahi minyak etc tu yg malass tu....malas byk...nak makan skit je...sabar ye...kena tunggu balik M'sia...

fezah
usa

Jun :) said...

salam fezah...laa, siannyer. kna minta org anta la tepung dia..tahi minyak tu x lama sgt pon nak wat cuma nak kna sabar, x leh tinggal...bila nak balik? heheh

cikMilah said...

my favorite too! hari tu masa pi T'ganu jumpa kuih ni sedap sekali..hari-hari pi beli..Ni dah boleh buat sendiri ni...thanks for sharing.
Pandai Jun buat kuih tradisi ya.. tabik springgggg....

Salt & Turmeric said...

salah 1 fav bulan puasa! so bayangkanlah. dah 4 tahun tak makan! eh Jun, ada jual tepung kacang hijau?

MamaFaMi said...

This is my favourite kuih! Yummy yummy!

Jun :) said...

cikmilah, fav kita gak ngan hbby..tu yg usha gak wat..tp x d la susah sgt pon..hehe, puas mkn tuuu..

Farina, normally mmg mase pose gak beli..haah, nowadays, senang..sume ade jual..heheh

Mama, sama ler kita..hikks

Sayang Suhana said...

Jun...terus terang cakap...Ana belum pnah buat kuih nie,...kalau makan, tak tau la da berapa kali....seumur hidup ada la...Jun ckp 1st time buat ni jadi ek?...Ana takut tak jadi,..takut hampa lagi bila dulu amek resepi sape ntah...buat mcm nak rak..abey tak jadi...merajukk..tapi ini memang best...memang favorite..kasi la kita perangsang sikittt...