6.4.12

Serunding Ikan Bilis


Dapat sepeket ikan bilis Sabah dr my sis in law..so, buat la serunding ni..jun buat 3 x ganda dr resipi ni..

100gm ikan bilis-rendam n tumbuk halus
1sdt gula
1 sdt garam (boleh kurangkan jika ikan bilis sudah sedia masin)
1 /4 cwn air asam jawa
segenggam bawang goreng
minyak secukupnya

bahan kisar:-
6 biji cili kering
5 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
2 1/2 cm lengkuas
2 btg serai

Panaskan minyak. tumis bahan kisar, masukkan ikan bilis n goreng sekejap. masukkan air asam, gula n garam. masak n kacau hingga kering atas api perlahan. sejukkan n gaul dgn bawang goreng. masukkan kedalm bekas kedap udara.



7 comments:

ijayuji said...

salam kak, sedap niii serunding ikan bilis, geneti takde tulang2 dia tu kan ehehe... salin2 :D tenkiuuuu!!!

Mat Gebu said...

salam kak jun....besss nihh, ok nanti saya cuba pulak...

quinnie said...

sedapnya kak jun..saya suka betul serunding ikan bilis...:)

Saha-ini Ahmad said...

silakan hantar kurier kepada kami ye.. nak QC, perlukan lebih kurang...em em emm , semua!

ngeee

AbbotCottage said...

Sampek ati nak tutup blog, dahtu kalo rindu caner caner caner, haaa cer kabo cer kabo. Tapi dah ada pengubat rindu utk arini, serunding bilis, perghhhh tangkap leleh...

Jun said...

ika..w.salam..sedap ika..mkn ngna nasi impit or nasi pon x p..sila2

mat..w.salam..mmg best..kat tekak akak ler..bila2 x d lauk atau malas, mkn ngan nasi panas2 pon sedap, hahaha...

Q..mmg sedap..try la buat plak, hehe

saha..amboiiihhhh...x kna tunggu next round la..yg ni dah kehabisan stok, lambat oder, hehe

abbot...beselah, semangat kurang kuat dah ni..ni kira, ape ade j lah...ambik gambo pon dh kureng mood...haha

Ummi said...

Juuuuunnn, rajinyaaaaaaaa wat serunding ikan bilis nih....mmg sedap kan...Adik ipar Ummi selalu buat, so kita makan je laa...x penah wat lgk...hehe